ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Συμπεράσματα από τη συνάντηση με το Συμπαραστάτη του Δημότη και της επιχείρησης στο Δήμο της Αθήνας

Γενικά, από τη συνάντηση με το Συμπαραστάτη του Δημότη και της επιχείρησης στο Δήμο της Αθήνας, Βασίλη Σωτηρόπουλο, βγήκαν δύο χρήσιμα συμπεράσματα και αρκετές ενδιαφέρουσες επιμέρους παρατηρήσεις.

Βασικά συμπεράσματα

1. Για να ενεργοποιηθεί και να λειτουργήσει σωστά ένας θεσμός δεν φτάνει μόνο το θεσμικό πλαίσιο, η πολιτική βούληση και η επιστημονική επάρκεια. Χρειάζεται αυτός/αυτοί που θα τον ενσαρκώσουν να αφιερώσουν ποιοτικά το χρόνο τους και να καταθέσουν με συνέπεια και συνέχεια σημαντική ενέργειά στο θεσμό σε όλη τη διάρκεια της θητείας τους.

2. Πρέπει κανείς να ανοίξει την οπτική αναζήτησης της ύπαρξης ή μη και της εφαρμογής ή μη της ατζέντας της ανοικτότητας για διαφάνεια και διαβούλευση και σε άλλους χώρους.

Τρόπος επιλογής

  • Αίτηση σε προκήρυξη. Το δημοτικο συμβούλιο επιλέγει με ευρεία πλειοψηφία 2/3 το κατάλληλο άτομο. Διατυπώθηκαν επιφυλάξεις για το βαθμό ενιαίας στάσης της παράταξης της πλειοψηφίας

  • O υποψήφιος, με δική του πρωτοβουλία, πραγματοποίησε επαφές με όλους τους πολιτικούς χώρους και παρουσίασε την πρότασή του για την οργάνωση και λειτουργία του θεσμού

Οργάνωση

  • Βασική αρχή είναι όλα να γίνονται και διαδικτυακά με ανάρτηση των ηλεκτρονικών εγγράφων ανωνυμοποιημένα την ίδια μέρα

  • κάθε υπόθεση και η εξέλιξή της είναι ελεύθερα προσβάσιμη σε όλους

  • στελέχωση του γραφείο με υπαλληλους του Δήμου και τεχνική υποστήριξη των διαδικασιών

Υπέρβαση πολιτικών προκλήσεων

  • Ο νέος θεσμός της διαμεσολάβησης μέσα από τον “Καλλικράτη” εφαρμόστηκε συνδυαστικά από τον συμπαραστάτη με τις προβλέψεις του νόμου για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση που θεσπίζουν την υποχρέωση κάθε φορέα να αναρτά τα έγγραφα για την αρμοδιότητά του.

  • Η απόλυτη εφαρμογή του νόμου για egov αποδείχθηκε ένας καλός σύμμαχος στην προσπάθεια του συμπαραστάτη να οργανώσει και να λειτουργήσει το θεσμό με διαφάνεια

  • Πολιτικά στελέχη ζήτησαν σε ορισμένες περιπτώσεις άτυπη διαμεσολάβηση, χωρίς δημοσίευση της υπόθεσης, και έτσι τέθηκε το δίλημμα διαφάνεια ή αποτελεσματικότητα. Αυτό όμως θα σήμαινε δυνητικά άνιση μεταχείριση και ουσιαστικά ακύρωση του ρόλου του συνηγόρου (υπόνοιες για ρουσφέτια). Οπότε και έχει καθιερωθεί διαφάνεια

  • Η επικοινωνία γίνεται κυρίως με email και τηλέφωνο ενω καταβάλλεται προσπάθεια για υπηρεσία χωρίς χαρτιά, ο συμπαραστάστης πρέπει να απαντά ενός 30 ημερών,

  • Σε λίγους μόλις μήνες διαμορφώθηκε κώδικας λειτουργίας της υπηρεσίας. Δημιουργήθηκε επίσης δικτυο συμπαραστατών δημότη και δίκτυο περιφερειακών συμπαραστατών

Ειδικές προτάσεις βελτίωσης

  • ετήσια εκθεση με 10 πιο συνήθεις προτάσεις, οι περισσότερες αφορούσαν αξιοποίηση νέων τεχνολογιών

  • χάρτης με το που έχει αποφασίσει ο δήμος την οριοθέτηση της κατανομής των κάδων

  • πρόταση 2 αξιοποίηση ΤΠΕ

  • ειδική πρόταση για την κατάληψη δημόσιου χώρου έτσι ώστε να μην ακυρώνεται από το συμβούλιο της επικρατείας

  • ειδική πρόταση για τις λέσχες φιλίας της τρίτης ηλικίας

  • ειδική πρόταση και διαβούλευση με κοινότητες για την αγορά της κυψέλης

  • ειδική πρόταση για παραβάσεις παρκινγκ μετά την προσκόμιση στοιχείων απο τους πολίτες

Προβλήματα και προοπτικές

  • προκύπτει θέμα υποκατάστασης, ως ένα βαθμό δημιουργικής, της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης από τον συμπαραστάτη

  • ο Θεσμός δεν έχει ενσωματωθεί σωστά. Υπάρχει πρόβλημα ακόμα και με τη συμμετοχή τους ως παρατηρητής στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου

  • μείωση στην αντιμισθία 50%, από 2400, έχει φτάσει στα 950 δλδ 750

  • ελλειπής υλικοτεχνική και διοικητική υποστήριξη γενικά. Στην Αθήνα υπήρξε στήριξη

  • Αλλαγές στο θεσμό: έλλειψη διάταξης ευθείας πρόσβασης σε έγγραφα αλλά ερμηνευτικά ξεπεράστηκε

  • Ελεγκτής της νομιμότητας (νέος θεσμός) που ελέγχει τις αποφάσεις τοπικής αυτοδιοίκησης που μπορεί να καταργήσει αποφάσεις για θέματα νομιμότητας.

  • οι Συμπαραστάτες του Δημότη μειώνονται (απο 22 σε 17) σε όλη τη χώρα

  • η Διαύγεια της Δικαιοσύνης

Leave a Comment