ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Πώς να αντιμετωπίζονται οι κυβερνήσεις ως ένα έργο ανοικτού πηγαίου κώδικα

Η Ανοικτή Διακυβέρνηση είναι κάτι μεγαλειώδες. Τουλάχιστον ήταν, μέχρι πριν κάποιες εκλογές. Τα αιτήματα για Freedom Of Information Act (FOIA), τα ανοικτά δεδομένα, η παρακολούθηση για το πως η κυβέρνησή δουλεύει, έφεραν αναμφισβήτητα στο φως όχι και τόσο πετυχημένες πρακτικές, και σε πολλές περιπτώσεις, καινοτομίες με επίκεντρο τον πολίτη, τις οποίες δεν φανταζόταν πριν από την κυκλοφορία των πληροφοριών.

Κάποτε η ανταλλαγή των πληροφοριών ήταν πραγματικά δύσκολη. Η Ανοικτή Διακυβέρνηση δεν ήταν καν μια πιθανότητα μερικές εκατοντάδες χρόνια πριν. Καθ’ όλη την ιστορία της επικοινωνίας τα εργαλεία μέσω των οποίων πραγματοποιείται – είτε πρόκειται για το τυπογραφείο, την συσκευή φαξ, ή τις δισκέτες – έχουν γενικά κάνει τρία πράγματα: μείωσαν το κόστος για τη μετάδοση των πληροφοριών, αύξησαν τον αριθμό των αποδεκτών της πληροφορίας και τέλος πολλαπλασιάστηκε το πόσο γρήγορα μπορεί να διανεμηθεί η πληροφορία. Αλλά, τα πιεστήρια και τα φαξ έχουν δύο περιορισμούς: είναι μονόδρομης επικοινωνίας και ασύγχρονα Μπορεί να είστε σε θέση να δείτε τι είναι λάθος, αλλά δεν θα έχετε την ευκαιρία το βελτιώσετε. Από τη στιγμή που θα το μάθετε, θα είναι ήδη πολύ αργά.

Καθώς η τεχνολογία μας επιτρέπει να επικοινωνούμε με μεγαλύτερη συχνότητα και μεγαλύτερη πιστότητα, έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε την κυβέρνησή μας όχι μόνο διαφανή, αλλά πραγματικά συνεργατική.

gov_collaborative_risk

Η ροή εργασίας του ανοιχτού κώδικα

Το λογισμικό του Ανοικτού κώδικα – λογισμικό του οποίου ο υποκείμενος πηγαίος κώδικας δεν είναι μόνο στη διάθεση του κοινού, αλλά και με το οποίο ενθαρρύνονται οι χρήστες του λογισμικού να υποβάλουν σφάλματα και προτεινόμενες βελτιώσεις – ξεκίνησε με τον ίδιο τρόπο. Αρχικά, στο λογισμικό του ανοικτού κώδικα απλώς δημοσίευαν την πηγή, κυρίως λόγω των περιορισμών της τεχνολογίας. Ο καθένας είχε πρόσβαση στον κώδικα, αλλά δημοσιευόταν σε ένα μονόδρομης επικοινωνίας μέσο, είτε δηλαδή ταχυδρομείο, είτε μέσω FTP, ή τέλος μέσω ενός δικτυακού τόπου μόνο για ανάγνωση. Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων δεκαετιών, το λογισμικό ανοικτού κώδικα έχει μετακινηθεί σε μια πιο κατανεμημένη ροή εργασίας, η οποία εκθέτει τη διαδικασία, ζει και πεθαίνει από το URL, και επιτρέπει σε οποιονδήποτε στον κόσμο, να υποβάλλει προτεινόμενες βελτιώσεις, με ή χωρίς τη συγκατάθεση του συγγραφέα. Σήμερα, αντίθετα, η τεχνολογία επιτρέπει στο λογισμικό ανοιχτού κώδικα να είναι εγγενώς συλλογική.

Η αρχική ροή εργασίας του λογισμικού ανοικτού κώδικα μπορεί να ακούγεται οικεία. Αν υπάρχει μια ερώτηση για ένα συγκεκριμένο κομμάτι του λογισμικού, μπορείτε να στείλετε email στον συγγραφέα. Αν ένα κομμάτι της χρήσης λογισμικού έχει ένα σφάλμα μπορείτε να στείλετε email στον συγγραφέα. Αν έχετε μια προτεινόμενη λύση, μπορείτε να στείλετε email στον συγγραφέα. Αυτές οι ροές εργασίας, δε διαφέρουν πολύ, από το όταν οι πολίτες καλούν στο γραφείο του τοπικού βουλευτή με το αίτημα τους, ή όταν προγραμματίζουν μια συνάντηση με έναν ρυθμιστή για να υποστηρίξει για ένα συγκεκριμένο νομικό θέμα, όπως κάνουν και σήμερα.

Είτε κώδικας λογισμικού είτε νομικός κώδικας, όταν δεν έχετε τη δυνατότητα να υποβάλετε μια προτεινόμενη αλλαγή, είστε αναγκασμένοι να πηγαίνετε απευθείας στον εκδότη σε ένα αδιαφανές περιβάλλον, για μία – ένας-προς-έναν – αλληλεπίδραση.

Πέρα από το «μοντέλο της διανομής της πληροφορίας από και προς μία κεντρική τοποθεσία»

Υπάρχουν δύο προβλήματα με αυτό το μοντέλο της κατά παραγγελία συνεργασίας. Πρώτον, οι εν λόγω εφάπαξ συνομιλίες συμβαίνουν συνήθως ιδιωτικά. Δεν υπάρχουν ούτε URL, ούτε ιστορικό αλλαγών και δεν υπάρχει τρόπος να ανιχνεύσει κάποιος την τελική έκβαση της αρχικής του προώθησης. Στον ανοικτό κώδικα, αυτό σημαίνει ότι δεν ξέρετε πάντα τον αρχικό  κώδικα ή την πρόθεση αυτού. Ποιος ξέρει αυτόν τον κώδικα και ποιους θα πρέπει να ρωτήσω κάτι σχετικά με αυτό το σφάλμα; Στην κυβέρνηση, το ίδιο σενάριο είναι στερεοτυπικά πιο φαύλο. Ποιος συνέγραψε αυτό το νόμο; Ποιο ήταν το κίνητρο τους;

Δεύτερον, όταν οι συνομιλίες διεξάγονται μέσω e-mail (ή ειδοποίηση και σχόλιο) ή κάποιο άλλο ένα-προς-ένα, εξαιρετικά ασύγχρονο μέσο, υπάρχει μια ευκαιρία για κάθετη επικοινωνία (εγώ και η κυβέρνησή μου), αλλά καμία ευκαιρία για οριζόντια επικοινωνία (εγώ και οι συμπολίτες μου), τουλάχιστον όχι επίσημα. Στον κόσμο του λογισμικού, αυτό συχνά σημαίνει ότι πολλοί χρήστες αντιμετωπίζουν το ίδιο σφάλμα, ζητούν την ίδια ερώτηση ή το ίδιο αρχείο, τις ίδιες αναφορά σφάλματος και πολλές φορές η απουσία ενός συστήματος αυτοβοήθειας, δημιουργεί εμπόδιο στο συντηρητή του έργου. Δεν υπάρχει δυνατότητα για ένα συνάδελφο – χρήστη του συστήματος να αναφέρει, «είχα το πρόβλημα την περασμένη εβδομάδα, εδώ είναι ό, τι έκανα», όπως βλέπουμε συχνά στο Googling να παρουσιάζονται πολλά κοινά προβλήματα. Στην κυβέρνηση που είναι επίσης αλήθεια, με την πρόσθετη ζημία της που εμποδίζουν την αγορά ιδεών. “Ορίστε ιδέες κυβέρνηση, προσπάθησε να τις καταλάβεις» είναι μία προσέγγιση, πολύ λιγότερο αποτελεσματική στην επίλυση κοινών προβλημάτων, σε σχέση, με τον συνεχή διάλογο μεταξύ των πολιτών που καταλήγει σε μια πρόχειρη συναίνεση.

Μαθαίνοντας από τον ανοικτό κώδικα

Έτσι, πώς μπορούμε να ενθαρρύνουμε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους γραφειοκράτες να περάσουν από την ανοιχτή διακυβέρνηση στην συνεργατική διακυβέρνηση, να αντληθούν διδάγματα ανοικτού κώδικα σχετικά με το άνοιγμα και την συνεργασία σε κλίμακα;

Για το ένα, μπορούμε εμείς οι ειδήμονες να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί μια κουλτούρα της διαφάνειας και του ανοίγματος εντός της κυβέρνησης, με την καθοδήγηση της πλευράς ζήτησης της εξίσωσης. Να είμαστε ενεργές φωνές, να ζητάμε δεδομένα, να αναμένουμε να δούμε διαδικασίες και μόλις κυκλοφορήσουν, να βοηθήσουμε στην οικοδόμηση ελαφριών εφαρμογών. Να εμφανίσουμε πιθανούς παράγοντες αλλαγής στην κυβέρνηση, που θα ανταμειφθούν οι προσπάθειες τους.

Δεύτερον, είναι το θέμα των εργαλείων. Έχουμε απίθανα εργαλεία που χρησιμοποιούμε – όπως το Git με το οποίο μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος ό, τι αλλαγή έγινε, καθώς και το πότε έγινε, όπως επίσης και τα ανοικτά πρότυπα, όπως το CSV ή το JSON που δεν απαιτούν το ιδιόκτητο λογισμικό-τα οποία αποτελούν είναι μια ξένη έννοια στην κυβέρνηση, τουλάχιστον μεταξύ εκείνων που είναι αρμόδιοι να κάνουν την αλλαγή. Οι γραμμές εντολών του Η/Υ, με μαύρο φόντο και πράσινο κείμενο μπορεί να εκφοβίσουν τους κυβερνητικούς γραφειοκράτες, οι οποίοι χρησιμοποιούν εργαλεία για desktop publishing. Κάντε το πιο εύκολο για την κυβέρνηση να κάνει την σωστή επιλογή και να επιλέξει ανοικτά πρότυπα και όχι λογισμικό επί πληρωμή.

Τέλος, να είστε ένας καλός πρεσβευτής του λογισμικού ανοικτού κώδικα. Βοηθήστε την πόλη ή το κράτος σας να ασχοληθεί με τον ανοικτό κώδικα. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να κάνουν τα πρώτα τους βήμα (είτε πρόκειται για την χρήση του ανοικτού κώδικα, τη δημοσίευση, ή την συνεργασία με το κοινό), να τους διδάξουν τι σημαίνει να κάνουμε τα πράγματα με διαφάνεια. Και όταν το κάνουν να ωθήσουν τον κώδικα έξω από το τείχος προστασίας, πάνω απ’ όλα, να είστε υποστηρικτικοί . Είμαστε μαζί σε αυτό.

Καθώς η τεχνολογία καθιστά ευκολότερο να εργαστούν από κοινού, οι ειδήμονες μπορούν να βοηθήσουν να γίνει η κυβέρνησή μας όχι μόνο ανοικτή, αλλά στην πραγματικότητα συνεργατική. Η Κυβέρνηση είναι το μεγαλύτερο και το μακροβιότερο έργο ανοικτού πηγαίου κώδικα (bugs, trolls, και όλα) στον κόσμο. Ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να  την αντιμετωπίζουμε σαν ένα από αυτά.

Πηγή:  https://opensource.com/government/

Leave a Comment