ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

X-Road: Ένα λογισμικό ανοιχτού κώδικα για ενιαία και ασφαλή ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ οργανισμών

Το επιτυχημένο πρόγραμμα λύσης ανταλλαγής δεδομένων, το X-Road®, χρονολογείται από τη δεκαετία του 1990 και μέχρι τώρα αντιπροσωπεύει ένα εξαιρετικό παράδειγμα διασυνοριακής συνεργασίας από την οποία κάθε χώρα, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ στο σύνολό της, μπορεί να εμπνευστεί και να μάθει.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το X-Road είναι ένα λογισμικό ανοιχτού κώδικα και μια λύση που παρέχει ενιαία και ασφαλή ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ οργανισμών, δωρεάν, οποιαδήποτε ενδιαφερόμενη χώρα ή οργανισμός μπορεί να το εφαρμόσει

Αυτό που συνήθως υπογραμμίζεται ως σημαντική πτυχή του X-Road είναι το αναπτυσσόμενο οικοσύστημα του. Εκτός από την σύνδεση μεταξύ διαφορετικών πηγών δεδομένων, το Xroad δεν έχει περιορισμό στον αριθμό των υπηρεσιών που μπορούν να διασυνδεθούν.

Τα οφέλη από την τεχνική άποψη είναι επίσης πολλά – δηλαδή, με το X-Road, οι διασυνοριακές και εθνικές ανταλλαγές δεδομένων πραγματοποιούνται μέσω του ίδιου καναλιού. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει ανάγκη προσθήκης νέων ενσωματώσεων κατά την ανταλλαγή δεδομένων με διαφορετικό οργανισμό / χώρα εταίρο, και αυτό κάνει το X-Road συγκριτικά καλύτερο από άλλες λύσεις και θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως παράδειγμα για την οικοδόμηση μιας ευρωπαϊκής υποδομής ανταλλαγής δεδομένων για βασικά μητρώα.

Ο τρόπος με τον οποίο το X-Road ασχολείται με τη διαχείριση δεδομένων είναι μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή, καθώς αφήνει μεγάλη ευελιξία σε όσους την εφαρμόζουν. Παρόλο που η αρχή του Once-Only (TOOP) είναι κατευθυντήρια αρχή, το X-Road δεν την επιβάλλει και, επιπλέον, υποστηρίζει διαφορετικές προσεγγίσεις στη διαχείριση δεδομένων. Για να δείξουμε αυτό το παράδειγμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την Εσθονία και τη Φινλανδία και τον τρόπο με τον οποίο χειρίζονται τα προσωπικά δεδομένα. Η Εσθονία εφάρμοσε τη μοναδική αρχή, πράγμα που σημαίνει ότι τα δεδομένα συλλέγονται απευθείας από την αρμόδια αρχή. Στη Φινλανδία η κατάσταση είναι διαφορετική – αν και έχει εφαρμοστεί το TOOP  όταν χρειάζεται – μια άλλη κοινή προσέγγιση είναι να αναπαράγεται (ένα σχετικό υποσύνολο) του κύριου μητρώου δεδομένων στη βάση δεδομένων των οργανισμών και να λαμβάνονται τακτικές ενημερώσεις. Ωστόσο, η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των δύο χωρών επιτυγχάνεται μέσω των βασικών βάσεων των μητρώων .

Όσον αφορά τα οφέλη για τους χρήστες, είναι σημαντικό να γίνει διάκριση μεταξύ:

  • α) Πολίτες, οι οποίοι επωφελούνται από φθηνότερες και πολυάριθμες υπηρεσίες, και είναι έμμεσοι χρήστες του X-Road ·
  • β) Οργανισμούς που ανταλλάσσουν δεδομένα και εισάγουν εύκολα νέες υπηρεσίες όταν υπάρχουν ήδη συνδέσεις χάρη στο X-Road.

Λαμβάνοντας υπόψη την ποιότητα των δεδομένων, υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ χωρών και οργανισμών σχετικά με το πώς αντιμετωπίζονται ερωτήσεις και προκλήσεις που σχετίζονται με το θέμα. Το X-Road δεν επιβάλλει συγκεκριμένη προσέγγιση ή λύση, καθώς δεν θέτει περιορισμούς στα δεδομένα που μεταφέρονται. Αντ ‘αυτού, το X-Road επιτρέπει τη μεταφορά όλων των ειδών δεδομένων ανεξάρτητα από τον τύπο περιεχομένου και τη σημασιολογία. Αυτό σημαίνει ότι κάθε χώρα και οργανισμός είναι ελεύθεροι να καθορίσουν την προσέγγισή τους σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης της ποιότητας των δεδομένων.

Όπως κάθε άλλη λύση ανταλλαγής δεδομένων, το X-Road αντιμετωπίζει επίσης ορισμένες προκλήσεις, οι οποίες είναι κοινές σε πολλά παρόμοια έργα σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το κλειδί είναι να μοιραστούν μαθήματα που έχουν αντληθεί για το μέλλον και να συζητήσουν πιθανές λύσεις για την αντιμετώπιση των προκλήσεων. Αυτό που εμφανίζεται συχνά ως εμπόδια είναι νομικές και δημοσιονομικές απαιτήσεις, οι οποίες προκαλούν καθυστερήσεις στα έργα. Από την καθημερινή εμπειρία, βλέπουμε ότι πολλοί οργανισμοί έχουν την ανάγκη –και καλούνται– να ανταλλάσσουν δεδομένα. Ωστόσο, αντιμετωπίζουν τα ακόλουθα ζητήματα:

  • α) δεν υπάρχουν αρκετοί / προγραμματισμένοι πόροι για αυτό το είδος έργου ·
  • β) ακόμη και όταν επιτρέπεται ή απαιτείται νομικά για την ανταλλαγή δεδομένων, κάθε οργανισμός / τμήμα πρέπει να υπογράψει συμφωνίες σχετικά με την ανταλλαγή δεδομένων.

Για να ξεπεραστούν αυτές οι προκλήσεις, το X-Road προτείνει την ακόλουθη προσέγγιση και προτάσεις:

  • α) όσον αφορά τις νομικές απαιτήσεις – η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί αυτήν την ευκαιρία για να παράσχει ένα νομικό πλαίσιο και πρότυπα για τον εξορθολογισμό της διαδικασίας σε διάφορες χώρες και οργανισμούς ·
  • β) για να είναι λιγότερο επιθετικός ως προς τον προϋπολογισμό, το X-Road προτείνει ένα αυξητικό μοντέλο – προσθήκη νέων υπηρεσιών / στοιχείων όταν υλοποιούνται και αντικατάσταση παρωχημένων αντί αντικατάστασης / κατασκευής μιας ολόκληρης νέας υποδομής.

Οι μεγάλες αλλαγές δεν είναι πιθανό να εφαρμοστούν γρήγορα, επομένως, η λύση μπορεί να χάσει μερικά από τα οφέλη της λόγω καθυστερήσεων. Επίσης, όταν εισάγουμε αλλαγές, είναι καλό να διερευνήσουμε ποιες δυνατότητες υπάρχουν εκεί – είναι πραγματικά σημαντικό να αλλάξουμε ολόκληρη την υποδομή ή μπορούμε να επιτύχουμε τα ίδια αποτελέσματα με μια μικρότερη παρέμβαση;

Το X-Road υποστηρίζει μια προσέγγιση διαχείρισης αλλαγών που εστιάζεται στην έρευνα. Συγκεκριμένα, υπάρχουν δύο έργα συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο του Tartu και το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ταλίν, τα οποία εστιάζουν ακριβώς στην επέκταση των δυνατοτήτων επικοινωνίας X-Road. Προς το παρόν, το X-Road υποστηρίζει σύγχρονη ανταλλαγή δεδομένων μέσω αίτησης-απάντησης . Με βάση τα σχόλια που ελήφθησαν από τους χρήστες, οι δυνατότητες ανταλλαγής μηνυμάτων θα πρέπει να επεκταθούν ώστε να καλύπτουν ασύγχρονα μηνύματα ενός προς πολλούς. Επομένως, ένα από τα τρέχοντα έργα συνεργασίας μελετά εάν το Apache Kafka – μια γνωστή λύση ανταλλαγής μηνυμάτων ανοιχτού κώδικα – θα μπορούσε να ενσωματωθεί στο X-Road – αντί να εφαρμόσει τα πάντα από το μηδέν. Τα μελλοντικά σχέδια περιλαμβάνουν περισσότερη έρευνα και δημοσίευση των αποτελεσμάτων, ώστε ένα ευρύτερο κοινό να μπορεί να μάθει από αυτά.

Η χρήση του OSS, η διαφάνεια και η ανταλλαγή πληροφοριών είναι τα κλειδιά για την επιτυχία!

Πηγή άρθρου: https://joinup.ec.europa.eu/

Leave a Comment