ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα: Τρεις Θεωρήσεις για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό των Κυβερνήσεων από το Tony Blair Institute for Global Change

Η χρήση λογισμικού ανοιχτού κώδικα (OSS) έχει επεκταθεί παγκοσμίως τα τελευταία 20 χρόνια λόγω της τεχνολογικής ευελιξίας και των πλεονεκτημάτων κόστους. Το ανοιχτό λογισμικό, του οποίου ο πηγαίος κώδικας είναι ελεύθερα προσβάσιμος και τροποποιημένος, έχει χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη εμπορικών προϊόντων στον ιδιωτικό τομέα και κυβερνητικών έργων ως ψηφιακό δημόσιο αγαθό (DPG).

Η ανάπτυξη του ανοιχτού κώδικα στον ιδιωτικό τομέα ήταν δραματική. Σύμφωνα με την αναφορά από το GitHub του  2022 , περίπου το 97 τοις εκατό των εφαρμογών που διατίθενται στην ιδιωτική αγορά χρησιμοποιούν τουλάχιστον κάποιο στοιχείο ανοιχτού κώδικα. Στον δημόσιο τομέα, οι κυβερνήσεις προώθησαν και αύξησαν τη χρήση του ανοιχτού κώδικα,. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι κυβερνήσεις έχουν περάσει 669 Πολιτικές OSS από το 1999 έως το 2022.

Η δυνατότητα του ανοιχτού κώδικα να παρέχει καινοτόμες λύσεις για τις κυβερνήσεις γίνεται ολοένα και πιο εμφανής τα τελευταία χρόνια, με την ανάπτυξη εργαλείων που ανταποκρίνονται στις μοναδικές ανάγκες και προκλήσεις κάθε χώρας, πιθανώς με σημαντικά χαμηλότερο κόστος από το ιδιόκτητο λογισμικό. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για κυβερνήσεις με περιορισμένες υποδομές, πόρους και τεχνολογική εμπειρογνωμοσύνη. Το ιδιόκτητο λογισμικό – του οποίου ο πηγαίος κώδικας είναι ιδιωτικός, πρέπει να αγοραστεί με άδεια χρήσης και μπορεί να τροποποιηθεί μόνο από τον δημιουργό του, συνήθως μια εταιρεία – συνοδεύεται από σημαντικά εμπόδια, όπως υψηλό κόστος και κλείδωμα σε προμηθευτή, καθιστώντας  τον ανοιχτό κώδικα πιο ελκυστικό ως βιώσιμη εναλλακτική λύση για ψηφιακές κυβερνητικές υπηρεσίες.

Στην πραγματικότητα, οι κυβερνήσεις τόσο σε χώρες υψηλού εισοδήματος όσο και σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος (LMIC) έχουν ήδη χρησιμοποιήσει τον ανοιχτό κώδικα για την ανάπτυξη συστημάτων και πλατφορμών για την αντιμετώπιση μεγάλων προκλήσεων στην παροχή δημόσιων υπηρεσιών. Ο ανοιχτός κώδικας έχει επίσης προσφέρει ευκαιρίες στις κυβερνήσεις να καινοτομούν και να επιλύουν κρίσιμα ζητήματα όπως η παράδοση, η ανταπόκριση και η ασφάλεια. Για παράδειγμα, οι κυβερνήσεις στη Ζάμπια, τη Ρουάντα και την Καμπότζη έχουν αξιοποιήσει τον τον ανοιχτό κώδικα για την ανάπτυξη συστημάτων ψηφιακής ταυτότητας, ανταλλαγές δεδομένων υγείας και το σύνολο της κυβέρνησης σε πλατφόρμες ανταλλαγής δεδομένων. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως π.χ το X-Road της Εσθονίας and το Stack της Ινδίας,  οι κυβερνήσεις έχουν συνεργαστεί με ακαδημαϊκά ιδρύματα, fintechs, ιδιωτικές εταιρείες και ΜΚΟ για την ανάπτυξη και την εξαγωγή πλατφορμών ανοιχτού κώδικα σε όλο τον κόσμο.

Ο ανοιχτός κώδικας βοήθησε επίσης να παρέχεται στις κυβερνήσεις πρόσβαση σε τεχνολογία αιχμής. Η τεχνητή νοημοσύνη (AI), όπως τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLMs), έχει ανοίξει το δρόμο για αλλαγές στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας. Ισχυρά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης ανοιχτού κώδικα, όπως το BLOOM by Hugging Face και το GPT-Neo από την EleutherAI, κυκλοφόρησαν δημόσια τα chatbot AI (όπως το ChatGPT), τα οποία θα μπορούσαν να επιτρέψουν στις κυβερνήσεις να ξεκλειδώσουν πρωτοφανή οφέλη για τους πολίτες και τους δημόσιους φορείς με κλιμακωτό κόστος. Χτισμένα και εκπαιδευμένα σε μεγάλα σύνολα δεδομένων ανοιχτού κώδικα, όπως το Pile by EleutherAI, τα LLM μπορούν να χρησιμοποιήσουν την άδεια χρήσης ανοιχτού κώδικα για να βελτιώσουν τις εμπειρίες των χρηστών και τους χρόνους επεξεργασίας δεδομένων για τη λήψη αποφάσεων δημόσιας πολιτικής. Συνολικά, τα θεμελιώδη μοντέλα ανοιχτού κώδικα έχουν τη δυνατότητα να εκδημοκρατίσουν τον τρόπο απόκτησης και χρήσης τεχνολογικών εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης από κυβερνήσεις και οργανισμούς.

Ωστόσο, ο ανοιχτός κώδικας δεν είναι χωρίς μεγάλες προκλήσεις, από απρόβλεπτο κόστος και ζητήματα διακυβέρνησης της τεχνητής νοημοσύνης έως προβλήματα ενοποίησης και ανάγκες συντήρησης. Η υιοθεσία δεν είναι πάντα μια απρόσκοπτη διαδικασία. Ακόμη και με δωρεάν τεχνολογία που βασίζεται σε ανοιχτό κώδικα, όπως βάσεις δεδομένων και πλατφόρμες, η εφαρμογή εντός ψηφιακών κυβερνητικών υπηρεσιών μπορεί να έχει μεγάλο και απρόβλεπτο κόστος, όπως ο προϋπολογισμός εκπαίδευσης που απαιτείται για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων για προγράμματα και πλατφόρμες που βασίζονται σε ανοιχτό κώδικα. Αυτό το κόστος μπορεί να αυξήσει τις δημόσιες δαπάνες και να διαβρώσει τα οικονομικά οφέλη των εφαρμογών ανοιχτού κώδικα. H AI μπορεί επίσης να εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια, την απόδοση, την ακρίβεια και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας (IP). Για παράδειγμα, εάν τα LLM είναι διαθέσιμα σε όλους, πώς μπορούν οι κυβερνήσεις να τα ρυθμίσουν υπεύθυνα για να μειώσουν τη ζημιά; Ή, εάν τα LLM εκπαιδεύονται σε πληροφορίες και δεδομένα που προστατεύονται από τη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων, που κατέχει τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας των ψηφιακών προϊόντων;

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θεωρούν όλο και περισσότερο την τεχνολογία ως τον βασικό παράγοντα για την παροχή καλύτερων δημόσιων υπηρεσιών, από την ψηφιοποίηση των αρχείων υγείας έως την καταλυτική ανάπτυξη υποδομών. Καθώς οι ηγέτες εργάζονται για να εκμεταλλευτούν τα οφέλη της τεχνολογίας για το δημόσιο καλό, χρειάζονται σαφείς στρατηγικές βασισμένες σε πρακτικές που βασίζονται σε στοιχεία. Η υιοθέτηση προγραμμάτων που βασίζονται σε ανοιχτό κώδικα μπορεί να είναι περίπλοκη και για να γίνει αυτό απαιτεί κατανόηση των υποχρεώσεων και των προκλήσεων του ανοιχτού κώδικα. Επομένως, όταν εξετάζουν την υιοθέτηση του ανοιχτού κώδικα, οι κυβερνήσεις πρέπει να αξιολογούν προσεκτικά το κόστος και τους κινδύνους σε τρεις τομείς:

1. Αξιολόγηση του κόστους των λύσεων Ανοιχτού Κώδικα

Το κόστος είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που πρέπει να λάβουν υπόψη οι κυβερνήσεις. Μια κοινή παρανόηση είναι ότι ο ανοιχτός κώδικας θα είναι δωρεάν για την εφαρμογή του και ότι το κόστος αγοράς είναι συχνά το μόνο κόστος που πρέπει να ληφθεί υπόψη. Ωστόσο, πρόκειται για μια σοβαρή παράβλεψη που μπορεί να εξελιχθεί σε μεγαλύτερο πρόβλημα εάν δεν ελεγχθεί σωστά. Ενώ το κόστος αγοράς είναι γενικά χαμηλό, το κόστος ενοποίησης και λειτουργίας για τον ανοιχτό κώδικα μπορεί να είναι σημαντικό, ακόμη και σε σύγκριση με ιδιόκτητο λογισμικό. Οι δημόσιες δαπάνες ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με τις ανάγκες κάθε χώρας. Αυτό απαιτεί από τις κυβερνήσεις να αναπτύξουν μια λεπτομερή ανάλυση συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) για να ενημερώνουν τη λήψη αποφάσεων όταν εξετάζουν το ενδεχόμενο υιοθέτησης ανοιχτού κώδικα..

Η ενσωμάτωση του ανοιχτού κώδικα ώστε να είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την παροχή δημόσιων υπηρεσιών απαιτεί τεχνική εμπειρογνωμοσύνη και προσαρμογή. Εάν δεν διαχειρίζονται σωστά, οι πόροι για την ενοποίηση – συμπεριλαμβανομένων των βασικών στοιχείων όπως τα έξοδα εγκατάστασης και η εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού – μπορούν να αυξήσουν σημαντικά το κόστος. Το X-Road, που αναπτύχθηκε στην Εσθονία, είναι ένα καλό παράδειγμα κόστους που σχετίζεται με την ένταξη. Ενώ το λογισμικό που τροφοδοτεί το εντυπωσιακό επίπεδο ανταλλαγής δεδομένων είναι ανοιχτού κώδικα και περιλαμβάνει εκτιμήσεις κόστους για την υιοθέτηση και την ενσωμάτωση, η εφαρμογή της πλατφόρμας και η προσαρμογή του λογισμικού της μπορεί να προκύψουν σημαντικές αμοιβές για τις κυβερνήσεις ανάλογα με τις ανάγκες.

Οι κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να εξετάσουν το λειτουργικό κόστος για τη λειτουργία και τη συντήρηση συστημάτων ανοιχτού κώδικα. Αυτά ποικίλλουν σε κλίμακα, αλλά συχνά περιλαμβάνουν απαιτήσεις όπως ενημερώσεις συστήματος, διορθώσεις σφαλμάτων και εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού. Συχνά υπάρχουν κοινότητες και ομάδες ανοιχτού κώδικα που υποστηρίζουν τη συντήρηση κυβερνητικών έργων, αλλά μπορεί επίσης να είναι δαπανηρή η διατήρησή τους. Για παράδειγμα, ένας έλεγχος του 2023 από τη Synopses διαπίστωσε ότι περίπου το 89 τοις εκατό των 1.700 βάσσων κώδικα που εξέτασε περιείχε εξαρτήματα που ήταν ξεπερασμένα κατά τουλάχιστον τέσσερα χρόνια. Για να διασφαλιστεί ότι το λογισμικό λειτουργεί σε βέλτιστα επίπεδα, οι κυβερνήσεις μπορεί να χρειαστεί να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια και σε κοινότητες ανοιχτού κώδικα.

2. Κατανόηση των Τεχνικών Απαιτήσεων για την Εφαρμογή Λύσεων Ανοιχτού Κώδικα

Ένα άλλο κρίσιμο στοιχείο για τις κυβερνήσεις που σκέφτονται να υιοθετήσουν το ανοιχτό κώδικα είναι η υπάρχουσα τεχνολογική υποδομή και ικανότητα της χώρας τους. Οι κυβερνήσεις πρέπει να κάνουν απολογισμό των τεχνικών τους δυνατοτήτων – συμπεριλαμβανομένων των βασικών στοιχείων όπως οι υπηρεσίες cloud, η συνδεσιμότητα, οι βάσεις δεδομένων και τα μέτρα ασφαλείας – και οι απαιτήσεις που απαιτούνται για την εφαρμογή και τη λειτουργία πλατφορμών και συστημάτων που βασίζονται σε ανοιχτό κώδικα. Αυτό θα εξοπλίσει τις κυβερνήσεις με την κατανόηση της συνολικής ψηφιακής τους ωριμότητας και θα επιτρέψει την αξιολόγηση τυχόν τεχνικών κενών που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την επιτυχή εφαρμογή των λύσεων ανοιχτού κώδικα.

Για παράδειγμα, το 2012 η καναδική κυβέρνηση έκανε την μετάβαση από ιδιόκτητο λογισμικό σε ανοιχτό κώδικα (Drupal) για την εθνική κυβερνητική πλατφόρμα web. Το κλειδί για αυτή τη μετάβαση ήταν η ιδιοκτησία υλικού συμβατού με τον ανοιχτό κώδικα, η χρήση επιτόπιων διακομιστών για συμμόρφωση με απαιτήσεις κυριαρχίας δεδομένων και η ικανότητα της υποδομής να λειτουργεί αποτελεσματικά στο μερικές φορές χαμηλής συνδεσιμότητας περιβάλλον των βορειότερων σημείων του Καναδά. Η κατανόηση και η αντιμετώπιση αυτών των βασικών απαιτήσεων διευκόλυνε μια πιο αποτελεσματική μετάβαση σε λύσεις ανοιχτού κώδικα.

Είναι επίσης σημαντικό για τις κυβερνήσεις να αναπτύσσουν και να υποστηρίζουν κοινότητες τεχνολογίας ανοιχτού κώδικα. Ενώ το ιδιόκτητο λογισμικό μπορεί να συνοδεύεται από ολοκληρωμένη υποστήριξη από εξειδικευμένες ομάδες, οι κυβερνήσεις πιθανότατα θα πληρώσουν υψηλότερες τιμές και θα διακινδυνεύσουν το κλείδωμα του προμηθευτή. Οι κοινότητες ανοιχτού κώδικα, που διοικούνται και διατηρούνται από δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την παροχή τεχνολογικών προϊόντων και εφαρμογών, μπορούν να προσφέρουν σημαντικά οφέλη. Για παράδειγμα, το Ίδρυμα λογισμικού Apache, ήταν αναπόσπαστο κομμάτι της ανάπτυξης πολλών ευρέως χρησιμοποιούμενων έργων ανοιχτού κώδικα. Η ενίσχυση μιας μεγάλης και δραστήριας κοινότητας διασφαλίζει ότι τα έργα λαμβάνουν συνεχή ανάπτυξη, διατηρούν υψηλή ποιότητα και έχουν ισχυρή υποστήριξη.

3. Ανάπτυξη προσεγγίσεων βάσει αποτελεσμάτων και κατάλληλων κανονιστικών πλαισίων

Αντί να βλέπουν τον ανοιχτό κώδικα ως μια «καλή λύση» για τις ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες, οι κυβερνήσεις που εξετάζουν το ενδεχόμενο να υιοθετήσουν τον ανοιχτό κώδικα θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο για τον καλύτερο προσδιορισμό των τεχνολογικών τους στόχων, την καθοδήγηση της λήψης αποφάσεων και την πρόβλεψη τυχόν ζητημάτων πολιτικής και κανονιστικών ρυθμίσεων που μπορεί να προκύψουν. Η ανάπτυξη ενός σχεδίου που θα ενσωματώνει μια διατομή δημόσιων φορέων, μαζί με συγκεκριμένα προβλήματα που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν άμεσα οι λύσεις ανοιχτού κώδικα, θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα. Συγκεκριμένα, οι σχεδιασμοί πολιτικής θα πρέπει να περιλαμβάνουν ενότητες για στόχους λειτουργικού κόστους, διαδικασίες επιβολής και διορθωτικά μέτρα για νομικές παραβιάσεις.

Η χρήση του ανοιχτοί κώδικα από την Ουκρανία για την αντιμετώπιση μιας πρόκλησης που αντιμετώπιζε αποτελεί παράδειγμα αυτών των αρχών. Η διαφθορά στις δημόσιες προμήθειες αποτέλεσε μείζον πρόβλημα . Η κυβέρνηση αποφάσισε να αντιμετωπίσει το ζήτημα υιοθετώντας ένα δίκαιο και διαφανές σύστημα προμηθειών που βασίζεται σε μια πλατφόρμα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ανοιχτού κώδικα που ονομάζεται ProZorro. Μια πολύπλευρη προσέγγιση που περιλάμβανε μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, Το ProZorro κατασκευάστηκε σε ανοιχτό κώδικα για να μειώσει το κόστος, να ενθαρρύνουν τη μεγαλύτερη συνεργασία και, το πιο σημαντικό, να καταστήσουν δυνατή μια πλατφόρμα που παρέχει διαφάνεια σε κάθε στάδιο της διαδικασίας προμήθειας. Ο Ανοιχτός κώδικας  της πλατφόρμας εξοικονόμησε τα χρήματα της κυβέρνησης σε κόστος ανάπτυξης και συνεχίζει να προωθεί τη διαφάνεια επιτρέποντας σε διάφορους επαγγελματίες (όπως τεχνολόγους και ακαδημαϊκούς) να βλέπουν και να ελέγχουν τον πηγαίο κώδικα του συστήματος.

Εκτός από την αξιοποίηση των διδαγμάτων από άλλα έθνη, οι κυβερνήσεις υιοθετούν πιο καινοτόμες προσεγγίσεις για τον σχεδιασμό πολιτικής και την υιοθέτηση ανοιχτού κώδικα. Ο πολλαπλασιασμός των γραφείων προγραμμάτων ανοιχτού κώδικα (OSPO) έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για τις κυβερνήσεις να διευκολύνουν τη χάραξη πολιτικής και να παρέχουν δημόσιες υπηρεσίες σε συνεργασία με εταιρείες του ιδιωτικού τομέα. Οι εταιρείες τεχνολογίας όπως η Microsoft και η Google δημιουργούν όλο και περισσότερα OSPOs και τα OSPOs γίνονται επίσης πιο δημοφιλείς στις κυβερνήσεις. Τα OSPO είναι σημαντικά επειδή λειτουργούν ως ενιαίος σταθμός για τις βέλτιστες πρακτικές για τις κυβερνήσεις που επιδιώκουν την υιοθέτηση του OSS. Εάν αναπτυχθούν και χρησιμοποιηθούν σωστά, τα OSPO μπορούν να αποτελέσουν έναν τεράστιο πόρο, παρέχοντας καθοδήγηση σε θέματα ανοιχτού κώδικα  που κυμαίνονται από τη διακυβέρνηση και τη νομική συμμόρφωση έως την ασφάλεια. Επιπλέον, τα OSPO μπορούν να είναι εξαιρετικά χρήσιμα για την ανάπτυξη και την ενίσχυση των κοινοτήτων ανοιχτού κώδικα , ιδιαίτερα για τις κυβερνήσεις, καθώς οι υπηρεσίες που απαιτούνται για την παροχή δημόσιων υπηρεσιών είναι ευρύτερες από αυτές που απαιτούνται στον ιδιωτικό τομέα. Μια κοινότητα ανοιχτού κώδικα  μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση προγραμμάτων που βασίζονται σε ανοιχτό κώδικα  και τελικά να οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαφάνεια και λογοδοσία στους δημόσιους οργανισμούς.

Η ανάπτυξη πολιτικών και πλαισίων για προβλήματα που θα μπορούσαν να επιλύσουν οι λύσεις ανοιχτού κώδικα , σε συνδυασμό με συγκεκριμένες λύσεις – είτε πρόκειται για LLMs, πλατφόρμες ανταλλαγής δεδομένων ή άλλες επιλογές παροχής υπηρεσιών – θα πρέπει να παρέχει στις κυβερνήσεις μια βάση και σχέδιο για να αποφασίσουν εάν θα ακολουθήσουν τεχνολογία ανοιχτού κώδικα ή ιδιόκτητες λύσεις.

Αξιολόγηση λύσεων για ψηφιακό-κυβερνητικό μετασχηματισμό

Καθώς ένα νέο κύμα τεχνολογικών επιλογών προσφέρει στους παγκόσμιους ηγέτες ευκαιρίες να μεταμορφώσουν τις δημόσιες υπηρεσίες, οι κυβερνήσεις πρέπει να αξιολογήσουν προσεκτικά τα οφέλη και τα μειονεκτήματα κάθε λύσης πριν από την υιοθέτησή τους. Η γοητεία του ανοιχτού κώδικα  χωρίς κόστος (ή χαμηλού κόστους) είναι σαφής, ιδιαίτερα για τις κυβερνήσεις στα LMIC, αλλά χωρίς ένα πλαίσιο ανάλυσης της καταλληλότητάς του για προβλήματα που αντιμετωπίζουν και σε όλα τα στάδια της διαδικασίας εφαρμογής, οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να καταλήξουν με τεχνολογία που είναι δαπανηρή και αναποτελεσματική. Αξιολογώντας συστηματικά τα πλεονεκτήματα του ανοιχτού κώδικα , οι κυβερνήσεις μπορούν να εντοπίσουν τη σωστή λύση για την παροχή καλύτερων υπηρεσιών στους πολίτες τους.

Πηγή άρθρου: https://www.institute.global/

Leave a Comment