Η ρητορική του μίσους και οι ψευδείς ειδήσεις μπορεί να έχουν τεράστια επιρροή στην κοινή γνώμη. Oι εφαρμογές και οι πρωτοβουλίες που παρουσιάζονται εδώ αποσκοπούν στην καταπολέμηση του φαινομένου, ενημερώνοντας για την πολιτική και παρακινώντας σε μια συμμετοχή στη διαμόρφωση του διαδικτυακού λόγου.
KEEP COOL mobil
Πώς θα εξελισσόταν η κλιματική αλλαγή εάν οι χρήστες μπορούσαν να λάβουν αποφάσεις; Την απάντηση μπορείτε να τη βρείτε στο online παιχνίδι KEEP COOL. Οι παίκτες παίρνουν τον ρόλο του δημάρχου μιας παγκόσμιας μητρόπολης. Σε κάθε γύρο παιχνιδιού συμμετέχουν συνολικά 50 πόλεις. Κάθε παίκτης πρέπει να επιλέξει μια οικονομική στρατηγική, ζυγίζοντας ανάμεσα στην αειφορία και την ανάπτυξη. Εάν η υπερθέρμανση του πλανήτη αυξηθεί κατά περισσότερους από δύο βαθμούς Κελσίου, όλοι οι παίκτες χάνουν. Έφηβοι και ενήλικες παρακινούνται μέσω του παιχνιδιού να ασχοληθούν εντατικά με τα θέματα της κλιματικής αλλαγής και της πολιτικής του κλίματος.
Γραφείο Βοήθειας των Νέων Επαγγελματιών των Μέσων Ενημέρωσης
Η πρωτοβουλία Helpdesk der neuen Medienmacher (Γραφείο Βοήθειας των Νέων Επαγγελματιών των Μέσων Ενημέρωσης) δραστηριοποιείται εναντίον της ρητορικής του μίσους στο Διαδίκτυο. Σε όσους πλήττονται από αυτήν προσφέρεται άμεση βοήθεια, για παράδειγμα με τις «στρατηγικές κατά του μίσους», οι οποίες εξηγούν πώς μπορεί κανείς να αποκρούσει τις προσβολές στο Διαδίκτυο με συναίσθημα και με επιχειρήματα, αλλά και με στυλ. Με επιστημονικές και νομικές πληροφορίες γίνονται προσπάθειες ευαισθητοποίησης του κοινού προκειμένου να προληφθεί η ρητορική του μίσους. Επίσης, το Helpdesk στηρίζει ανθρώπους που θέλουν να αναλάβουν ενεργή δράση ενάντια στο μίσος στο Διαδίκτυο. Αυτό επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, μέσω ενός δικτύου γραμμών επικοινωνίας και ένα σύνολο οδηγιών για την αποτροπή της ρητορικής του μίσους.
Fake It To Make It
Στο παιχνίδι browser Fake It To Make It (Προσποιήσου Το για να Το Καταφέρεις) οι παίκτες υποδύονται τον ρόλο του διαχειριστή μιας ιστοσελίδας ψευδών ειδήσεων. Για τον σκοπό αυτό, αντιγράφουν άρθρα με σκανδαλοθηρικούς τίτλους και τα διαδίδουν μέσω αγορασμένων προφίλ από influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη διαδικασία αυτή, γίνεται ανελέητη εκμετάλλευση του συναισθήματος των αναγνωστών. Όσο πιο δραματικές οι αντιδράσεις, τόσο πιο πολύ ανεβαίνουν τα διαφημιστικά έσοδα. Έτσι, το Fake It To Make It, μέσα από το παιχνίδι, διαφωτίζει για τη δημιουργία, τη διάδοση και την ψυχολογία των ψευδών ειδήσεων και των αναρτήσεων που ψαρεύουν κλικ ενώ ταυτόχρονα ευαισθητοποιεί για τις γλωσσικές και συναισθηματικές στρατηγικές που συχνά χρησιμοποιούνται σε αυτές.
Οικεία Κοινοβούλια
Η πρωτοβουλία HausParlamente (Οικεία Κοινοβούλια) φέρνει την ευρωπαϊκή πολιτική στο τραπέζι της κουζίνας σας. Κάθε πολίτης της ΕΕ έχει τη δυνατότητα να γίνει οικοδεσπότης ενός οικιακού κοινοβουλίου και να προσκαλέσει φίλους και συγγενείς σε μια συζήτηση για σημαντικά θέματα που αφορούν το μέλλον. Τα θέματα που συζητιούνται στα διάφορα αυτά οικεία κοινοβούλια είναι τα ίδια σε όλη την Ευρώπη. Ωστόσο, οι «αποφάσεις» που λαμβάνονται μπορεί να διαφέρουν από σπίτι σε σπίτι. Συγκεντρώνονται από τον διοργανωτή, την πρωτοβουλία πολιτών Pulse of Europe, και μεταβιβάζονται στους πολιτικούς ιθύνοντες λήψης αποφάσεων. Έτσι, η πρωτοβουλία αυτή προωθεί την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην Ευρώπη.
neuwal.com
Το Neuwal ασχολείται με την πολιτική σε διάφορες μορφές της. Οι επισκέπτες μπορούν, για παράδειγμα, να συγκρίνουν τα αποτελέσματα των τελευταίων 1.200 εκλογικών δημοσκοπήσεων που πραγματοποιήθηκαν στην Αυστρία, έχοντας παράλληλα στη διάθεσή τους μια αξιολόγηση της ποιότητας και της βαρύτητας της εκάστοτε δημοσκόπησης. Το Neuwal συγκεντρώνει επιπλέον απομαγνητοφωνήσεις συνεντεύξεων πολιτικών προσώπων – συμπεριλαμβανομένων των υποσχέσεων που δίνουν πριν από τις εκλογές. Παράλληλα, το «πολιτόμετρο» παρακολουθεί την πρόοδο που σημειώνει η κυβέρνηση όσον αφορά την υλοποίηση των εκλογικών της υποσχέσεων όπως και τον τρόπο με τον οποίο ψηφίζουν οι βουλευτές στο Εθνικό Συμβούλιο της Αυστρίας. Το εκλογικό βαρόμετρο είναι το αυστριακό αντίστοιχο του γερμανικού Wahl-O-Mat, του ερωτηματολογίου του Ομοσπονδιακού Κέντρου Πολιτικής Διαπαιδαγώγησης, το οποίο συμπλήρωνε ο χρήστης για να διαπιστώσει ποιο κόμμα είναι συγγενέστερο προς τις απόψεις του.
DAS NETZZ
Το NETTZ δραστηριοποιείται επίσης για να ενθαρρύνει το ψηφιακό «θάρρος των πολιτών». Για τον σκοπό αυτό, η πλατφόρμα δικτυώνει φορείς και πρωτοβουλίες που τάσσονται υπέρ μιας θετικής κουλτούρας διαλόγου και ενάντια στη ρητορική του μίσους στο Διαδίκτυο. Με έναν διαγωνισμό προγράμματος επιχορηγήσεων λαμβάνουν στήριξη εγχειρήματα που αντιτάσσονται με ιδιαίτερα πρωτότυπο τρόπο στη ρητορική του μίσους και στο ιντερνετικό τρολάρισμα. Το 2018, τέσσερις πρωτοβουλίες έλαβαν επιχορήγηση συνολικού ύψους 20.000 ευρώ, ανάμεσα στις οποίες ήταν το «Hatecontrol» της #ICHBINHIER και η εκστρατεία «Radikale Höflichkeit» («Ριζοσπαστική ευγένεια»).
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ
Ο Johannes Zeller είναι ανεξάρτητος δημοσιογράφος και σύμβουλος μέσων ενημέρωσης.
Μετάφραση: Πελαγία Τσινάρη
Copyright: Κείμενο: Goethe-Institut, Johannes Zeller . Το κείμενο αυτό υπόκειται σε άδεια Creative Commons Namensnennung – Weitergabe unter gleichen Bedingungen 3.0 Deutschland Lizenz.
Πηγή άρθρου: https://www.goethe.de/bibl