Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) είναι μια ιδιόμορφη περίπτωση τεχνολογίας γενικού σκοπού που διαφέρει από άλλα παραδείγματα στην ιστορία, διότι ενσωματώνει συγκεκριμένες αβεβαιότητες ή διφορούμενο χαρακτήρα που μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά κινδύνων όταν χρησιμοποιείται για την υποστήριξη μετασχηματιστικών λύσεων στον δημόσιο τομέα.
Η τεχνητή νοημοσύνη έχει εξαιρετικά ισχυρές και, σε πολλές περιπτώσεις, ανατρεπτικές επιπτώσεις στις διαδικασίες εσωτερικής διαχείρισης, λήψης αποφάσεων και παροχής υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης. Τα τελευταία χρόνια, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της έχουν σχεδιάσει ρυθμιστικές πολιτικές και πρωτοβουλίες για τον μετριασμό των κινδύνων τεχνητής νοημοσύνης και την υλοποίηση των ευκαιριών της για τους εθνικούς, περιφερειακούς και τοπικούς κυβερνητικούς φορείς.
Η πρωτοβουλία «AI Watch» είναι μία από αυτές τις πρωτοβουλίες, η οποία έχει, μεταξύ των στόχων της, την παρακολούθηση της βιομηχανικής, τεχνολογικής και ερευνητικής ικανότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και την ανάπτυξη ενός αναλυτικού πλαισίου του δυναμικού αντικτύπου της τεχνητής νοημοσύνης στον δημόσιο τομέα.
Η έκθεση που δημοσιεύτηκε, ακολουθεί προηγούμενη μελέτη διαμόρφωσης τοπίου και συλλογή ευρωπαϊκών υποθέσεων, η οποία παραδόθηκε το 2020. Το έγγραφο εισάγει κατ’ αρχάς την έννοια της τεχνητής νοημοσύνης στην κυβέρνηση, η οποία θεωρείται ως ακολουθία δύο λογικά διακριτών φάσεων, που ονομάζονται αντίστοιχα υιοθέτηση και εφαρμογή συναφών τεχνολογιών στις δημόσιες υπηρεσίες και διαδικασίες.
Στη συνέχεια, αναλύει την κατάσταση της διακυβέρνησης της AI στις ΗΠΑ και την Κίνα και την αντιπαραβάλλει με ένα αναδυόμενο, πραγματικά ευρωπαϊκό μοντέλο, το οποίο βασίζεται σε ένα συστημικό όραμα και δίνει έμφαση στον ανανεωμένο ρόλο των κρατών μελών στη διαδικασία ολοκλήρωσης της ΕΕ.
Στη συνέχεια, επισημαίνει ορισμένες κρίσιμες προκλήσεις για την εφαρμογή της AI στον δημόσιο τομέα της ΕΕ, μεταξύ άλλων:
- τη δημιουργία κρίσιμης μάζας δημόσιων επενδύσεων,
- τη διαθεσιμότητα ευρέως διαμοιραζόμενων και κατάλληλων συνόλων δεδομένων,
- τη βελτίωση του εγγραμματισμού και των δεξιοτήτων στον τομέα της ΑΙ στο εμπλεκόμενο προσωπικό, καθώς και τις απειλές που συνδέονται με τη νομιμότητα των αποφάσεων που λαμβάνονται από τους αλγόριθμους ΑΙ και μόνο.
- Τέλος, αντλεί ένα σύνολο κοινών δράσεων για τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων της ΕΕ που επιθυμούν να υιοθετήσουν τη συστημική προσέγγιση της διακυβέρνησης της ΑΙ μέσω μιας πιο προηγμένης ισορροπίας μεταξύ της προώθησης της ΑΙ και της ρύθμισης.
Οι τρεις κύριες συστάσεις αυτής της έκθεσης, περιλαμβάνουν μια πιο ισχυρή ενσωμάτωση της ΑΙ με πολιτικές για τα δεδομένα, αντιμετωπίζοντας το ζήτημα της λεγόμενης «εξηγησιμότητας της τεχνητής νοημοσύνης» (XAI), και διευρύνοντας τις τρέχουσες προοπτικές τόσο των προεμπορικών συμβάσεων (PCP) όσο και των δημόσιων συμβάσεων καινοτομίας (PPI) στην υπηρεσία των έξυπνων αγορών ΑΙ από τη δημόσια διοίκηση της ΕΕ.
Οι συστάσεις αυτές θα αποτελέσουν τη βάση για έναν γενικό χάρτη πορείας εφαρμογής για την ενίσχυση της χρήσης και του αντικτύπου της τεχνητής νοημοσύνης στον ευρωπαϊκό δημόσιο τομέα.
Διαβάστε την έκθεση εδώ
—
Πηγή άρθρου: https://joinup.ec.europa.eu/