ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Η ιστορία και ο αντίκτυπος του X-Road στη διαλειτουργικότητα και την ψηφιακή ανεξαρτησία της δημόσιας διοίκησης

Μια συνέντευξη της Petteri Kivimäki, CTO από το Nordic Institute for Interoperability Solutions (NIIS) στο Joinup της ΕΕ

Θα μπορούσατε να μας δώσετε μια επισκόπηση του X-Road, με τα δικά σας λόγια;

Το x-Road είναι ένα αποκεντρωμένο σύστημα ανταλλαγής δεδομένων που παρέχει έναν ασφαλή και ενιαίο τρόπο ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ οργανισμών. Το x-Road δημοσιεύεται ως ανοικτός κώδικας με την άδεια MIT, οπότε είναι δωρεάν για οποιοδήποτε άτομο ή οργανισμό. Αρχικά, το X-Road αναπτύχθηκε στην Εσθονία πριν από είκοσι χρόνια, και τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους θα είναι τα 20α γενέθλιά του.

Από τότε, το X-Road έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη, η Εσθονία, η Φινλανδία και η Ισλανδία χρησιμοποιούν το X-Road, ενώ εκτός Ευρώπης έχουμε 20 επιπλέον χώρες που το χρησιμοποιούν. Επί του παρόντος, το X-Road έχει αναπτυχθεί στη Νότια Αμερική (π.χ. Βραζιλία, Μεξικό, Αργεντινή), καθώς και στην Ασία (π.χ. Βιετνάμ, Ιαπωνία, Καμπότζη). Τα τελευταία 20 χρόνια το X-Road έχει πραγματικά αναπτυχθεί από μια εσθονική λύση σε μια πραγματικά διεθνή λύση ανοιχτού κώδικα και κοινότητα ανοιχτού κώδικα. 

Και ποια είναι η σύνδεση μεταξύ του Nordic Institute for Interoperability Solutions (NIIS) και του X-Road;

Όταν ιδρύθηκε η NIIS το 2017, η ανάληψη της ανάπτυξης και της διαχείρισης του X-Road ήταν η πρώτη ευθύνη της. Αλλά το πεδίο εφαρμογής της NIIS υπερβαίνει το X-Road. Αποστολή μας είναι να αναπτύξουμε λύσεις ψηφιακής διακυβέρνησης στα μέλη μας, τα οποία επί του παρόντος είναι η Εσθονία, η Φινλανδία και η Ισλανδία. Το X-Road είναι το πρώτο προϊόν μας, και είμαστε υπεύθυνοι για τη συντήρηση και την ανάπτυξή του, αλλά στο μέλλον θα υπάρχουν πιθανώς και άλλες λύσεις. Όταν πρόκειται για το X-Road, μπορείτε να εξετάσετε το NIIS ως τον προμηθευτή λογισμικού της X-Road. Παρόλο που δεν το πουλάμε, δεδομένου ότι το X-Road είναι ανοικτού κώδικα και δωρεάν, η λύση αυτή εξακολουθεί να απαιτεί από έναν οργανισμό να είναι υπεύθυνος για τον συντονισμό των εξελίξεων, των δραστηριοτήτων και των κύριων αναγκών του πηγαίου κώδικα – όπως συμβαίνει συνήθως με τα έργα ανοιχτού κώδικα. Ως εκ τούτου, η NIIS είναι υπεύθυνη για όλες τις πτυχές του λογισμικού X-Road: την ανάπτυξη, την τεκμηρίωση καθώς και τη διευκόλυνση της συνεργασίας μεταξύ των μελών μας και της παγκόσμιας κοινότητας X-Road.

Μιλώντας για την κοινότητα, έχετε παρατηρήσει μια μεγάλη συμμετοχή από την παγκόσμια κοινότητα ανοιχτού κώδικα στο X-Road;

Επί του παρόντος, έχουμε λάβει κάποιες συνεισφορές από την παγκόσμια κοινότητα. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης πραγματοποιείται επί του παρόντος από τους δικούς μας προγραμματιστές, αλλά αναζητούμε τρόπους για το πώς θα μπορούσαμε να ενεργοποιήσουμε την παγκόσμια κοινότητα. Είμαστε σίγουρα ανοιχτοί για συνεισφορές, αλλά πιστεύω ότι μία από τις προκλήσεις είναι ότι τα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την ασφάλεια μαζί με την κατανεμημένη αρχιτεκτονική καθιστούν το X-Road πολύ περίπλοκο. Χρειάζεται χρόνος για τους νέους προγραμματιστές να συμμετέχουν και να μάθουν το σύστημα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν είναι τόσο εύκολο να έρθουν νέοι προγραμματιστές και να συνεισφέρουν. Επιπλέον, X-Road υπάρχει για μεγάλο χρονικό διάστημα, έτσι ο πηγαίος κώδικας έχει γραφτεί πολλές φορές με την πάροδο των ετών, και η τρέχουσα έκδοση, η οποία κυκλοφόρησε το 2015, είναι αρκετά ώριμη. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πολλά μεγάλα σφάλματα εκεί. Αυτό που απομένει να αναπτυχθεί και να βελτιωθεί τείνει να είναι αρκετά περίπλοκο και οι προγραμματιστές που θέλουν να συμβάλουν πρέπει να έχουν βαθιά γνώση της λύσης. Συνολικά, οι συνεισφορές της παγκόσμιας κοινότητας εξακολουθούν να είναι χαμηλές. Ελπίζουμε να το αλλάξουμε αυτό στο μέλλον και να λάβουμε περισσότερες συνεισφορές από την κοινότητα.

Επιστρέφοντας στο Nordic Institute for Interoperability Solutions, θεωρείται δημόσιος οργανισμός; Ποια είναι η πολιτεία; Από πού προέρχεται η χρηματοδότηση;

Επίσημα είμαστε μια μη κερδοσκοπική ένωση με τρία μέλη: Εσθονία, Φινλανδία και Ισλανδία. Ως εκ τούτου, όσον αφορά τις επιχειρήσεις μας, δεν είμαστε κυβερνητικός οργανισμός. Ωστόσο, όλες οι χρηματοδοτήσεις μας είναι δημόσιες. Προέρχεται απευθείας από τα υπουργεία των διαφόρων χωρών μελών μας. Συγκεκριμένα, από το φινλανδικό Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Οικονομίας και Επικοινωνιών της Εσθονίας και το ισλανδικό Υπουργείο Οικονομικών και Οικονομίας. 

Μπορείς να μας πεις την ιστορία πίσω από το X-Road; Ποια ήταν η ανάγκη που προσπάθησαν να εκπληρώσουν αυτές οι χώρες;

Στην αρχή, όταν η Εσθονία άρχισε να αναπτύσσει το X-Road (από το 2000), αναζητούσε μια ασφαλή λύση για τη σύνδεση διαφορετικών κυβερνητικών συστημάτων πληροφοριών και βάσεων δεδομένων. Υπήρχαν αρκετές εμπορικές λύσεις, αλλά οι άδειες ήταν πολύ δαπανηρές και οι περισσότερες από τις λύσεις βασίζονταν σε μια κεντρική αρχιτεκτονική. Αντ’ αυτού, η Εσθονία αναζητούσε μια αποκεντρωμένη λύση της οποίας η εφαρμογή ήταν εφικτή με πιο περιορισμένους πόρους. Έτσι κατέληξαν να αναπτύξουν τη δική τους λύση, απελευθερώνοντας την πρώτη έκδοση του X-Road το 2001. Πάνω από δέκα χρόνια αργότερα, το 2013, οι πρωθυπουργοί της Εσθονίας και της Φινλανδίας υπέγραψαν το μνημόνιο συμφωνίας για την έναρξη επίσημης συνεργασίας μεταξύ των δύο κρατών όσον αφορά την «ανάπτυξη και διατήρηση ενός περιβάλλοντος λογισμικού που θα επιτρέπει την ασφαλή συνδεσιμότητα, αναζητήσεις και διαβιβάσεις δεδομένων μεταξύ διαφόρων κυβερνητικών και ιδιωτικών βάσεων δεδομένων» – X-Road.

Η Φινλανδία ξεκίνησε το δικό της έργο υλοποίησης το 2014 και το φινλανδικό X-Road περιβάλλον, το Suomi.fi Data Exchange Layer, ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2015. Τώρα, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι παρόλο που τόσο η Φινλανδία όσο και η Εσθονία χρησιμοποιούν X-Road (την ίδια έκδοση του λογισμικού), οι υλοποιήσεις τους είναι λίγο διαφορετικές. Αφενός, η Εσθονία έχει κατασκευάσει την ψηφιακή υποδομή της πάνω στο X-Road. Το 2001 ξεκίνησαν από το μηδέν, δεδομένου ότι δεν είχαν κάτι στο οποίο θα μπορούσαν να βασιστούν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο σήμερα τα περισσότερα συστήματα πληροφοριών στην Εσθονία – ιδίως στον δημόσιο τομέα – συνδέονται με το X-Road και επικοινωνούν χρησιμοποιώντας το X-Road. Από την άλλη πλευρά, όταν το έργο υλοποίησης ξεκίνησε στη Φινλανδία το 2014, υπήρχαν ήδη πολλά κληροδοτημένα συστήματα, καθώς και συνδέσεις μεταξύ των συστημάτων. Ωστόσο, αυτό που έλειπε ήταν ένας ενιαίος τρόπος επικοινωνίας και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των διαφόρων κυβερνητικών οργανώσεων και των διοικητικών τομέων, και το X-Road ήταν ένας πολύ καλός τρόπος για αυτό. Ως εκ τούτου, η Φινλανδία δεν είχε την ευκαιρία να αρχίσει να κατασκευάζει τη δική της εθνική υποδομή ανταλλαγής δεδομένων μόνο στο X-Road, αλλά χρησιμοποίησε X-Road στην υφιστάμενη υποδομή. Επέλεξαν τα σημαντικότερα συστήματα πληροφοριών και μητρώα του δημόσιου τομέα και τα συνέδεσαν πρώτα με το X-Road, ενώ σταδιακά αυξάνουν τον αριθμό των συστημάτων που είναι συνδεδεμένα με το X-Road. Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθούν να υπάρχουν και άλλοι τρόποι ενσωμάτωσης και σύνδεσης και στο μέλλον. Αυτή είναι η ιστορία.

Άρα η έκδοση X-Road που χρησιμοποιείται στη Φινλανδία δεν είναι fork; Χρησιμοποιούν το ίδιο λογισμικό X-Road με τους Εσθονούς;

Όταν οι Εσθοινοί παρέδωσαν τον πηγαίο κώδικα στους Φινλανδούς, αποφασίστηκε από την αρχή ότι η Φινλανδία δεν ήθελε να κάνει fork του X-Road. Αναφέρθηκε ότι οι δύο χώρες επρόκειτο να αναπτύξουν μαζί τον πηγαίο κώδικα, έτσι ώστε και οι δύο χώρες να χρησιμοποιούν τον ίδιο πηγαίο κώδικα, τα ίδια binaries, αντί να προσαρμόζουν με βάση διαφορετικά είδη αναγκών. Ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιείται το X-Road είναι ελαφρώς διαφορετικός, αλλά αντί να εφαρμόσει τις διαφορές μέσω forks στο λογισμικού, αποφασίστηκε ότι οι διαφορές θα εφαρμοστούν στην διαμόρφωση της εγκατάστασης. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το X-Road είναι εξαιρετικά προσαρμόσιμο. Μπορείτε να το εφαρμόσετε σε διαφορετικά είδη περιβαλλόντων, χρησιμοποιώντας το διαφορετικά, διατηρώντας τον ίδιο πηγαίο κώδικα και binaries. Η διαφορά είναι στη διαμόρφωση ότι ο φορέας που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία του περιβάλλοντος X-Road, είναι ελεύθερος να το τροποποιήσει. Σήμερα, το Nordic Institute for Interoperability Solutions αναπτύσσει το λογισμικό και δημοσιεύει εκδόσεις για όλα τα μέλη μας, και όλα τα μέλη μας χρησιμοποιούν ακριβώς την ίδια έκδοση του λογισμικού. Δεν έχουν καμία προσαρμογή. Όλες οι διαφορές γίνονται πάνω από τη διαμόρφωση.

Και πριν από την παράδοση στη Φινλανδία, ξεκίνησε η Εσθονία το έργο ως έργο ανοικτού κώδικα;

Όχι, στην πραγματικότητα δεν ήταν ανοιχτός κώδικας αρχικά. Ο πηγαίος κώδικας δημοσιεύθηκε μετά την παράδοσή του στη Φινλανδία, σε δύο διαφορετικά μέρη κατά τα έτη 2015 και 2016. Από το 2016 όλος ο πηγαίος κώδικας είναι ανοιχτός.

Έτσι, μπορούμε να πούμε ότι η Εσθονία συνειδητοποίησε τα οφέλη του ανοικτού κώδικα. Και γιατί το υιοθέτησε η Φινλανδία, ανάμεσα σε όλες τις άλλες κυβερνήσεις;

Η Εσθονία και η Φινλανδία έχουν ιδιαίτερη σχέση. Είμαστε δύο μικρές χώρες κοντά η μία στην άλλη. Πάντα είχαμε στενή σχέση. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ταξιδεύουν μεταξύ Εσθονίας και Φινλανδίας. Κατά συνέπεια, ήταν φυσικό για την Εσθονία να δει έναν εταίρο στη Φινλανδία. Ένα από τα χαρακτηριστικά του X-Road είναι η ομοσπονδία, που σημαίνει ότι ενώνουν δύο οικοσυστήματα X-Road. Τα μέλη των ομόσπονδων οικοσυστημάτων μπορούν να δημοσιεύουν και να καταναλώνουν υπηρεσίες μεταξύ τους σαν να ήταν μέλη του ίδιου οικοσυστήματος. Η ιδέα ήταν ότι όταν και οι δύο χώρες χρησιμοποιούν X-Road, τα οικοσυστήματά τους μπορούν να συνδεθούν και οι χώρες μπορούν να κάνουν διασυνοριακή ανταλλαγή δεδομένων μέσω της λύσης. Αυτός ήταν ένας από τους κρίσιμους παράγοντες που οδήγησαν στην απόφαση αυτή.

Μπορούμε να πούμε ότι το X-Road είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο επιτυχημένα έργα ανοιχτού κώδικα στον κόσμο που προέρχονταν από τον δημόσιο τομέα. Τι το έκανε τόσο επιτυχημένο;

Πιστεύω ότι με την πάροδο των ετών η Εσθονία έχει επιτελέσει εξαιρετική δουλειά στο μάρκετινγκ και την προώθηση των ψηφιακών υπηρεσιών της, και δεδομένου ότι το X-Road είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της διαδικασίας ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της Εσθονίας, έχει δώσει πολύ καλή δημοσιότητα. Λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλές χώρες κοιτάζουν την Εσθονία όταν μιλούν για ψηφιακές υπηρεσίες και πώς εφαρμόζονται, καθώς και τι είδους εξαρτήματα έχουν, τότε το X-Road εμφανίζεται πάντα από εκεί. Επιπλέον, ένα άλλο βασικό στοιχείο είναι ότι είναι ανοικτός κώδικας. Η πολύτιμη εργασία της Εσθονίας καθώς και το γεγονός ότι διατίθεται δωρεάν για όλους συνέβαλαν σε μεγάλο βαθμό στην τελική επιτυχία της. Τέλος, πιστεύω ότι το αναπτυξιακό μοντέλο NIIS είναι επίσης ένας από τους θετικούς παράγοντες που ενισχύουν την αξιοπιστία του X-Road και το καθιστούν ελκυστικότερο για τις διάφορες χώρες, όταν εξετάζουν τις συνιστώσες των υποδομών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο τελικός αντίκτυπος του X-Road στον δημόσιο τομέα και, σε γενικές γραμμές, στους πολίτες;

Το X-Road είναι ένας καταλύτης. Αν σκεφτείς το ρόλο του, είναι αόρατο. Είναι εκεί, στο παρασκήνιο. Οι τελικοί χρήστες, οι πολίτες, όσοι χρησιμοποιούν δημόσιες υπηρεσίες, δεν βλέπουν το X-Road, πιθανότατα δεν γνωρίζουν τίποτα γι’ αυτό. Έτσι θα έπρεπε να είναι. Έτσι, είναι ένας καταλύτης για την υλοποίηση διαφόρων ειδών δημόσιων υπηρεσιών που διευκολύνουν τη ζωή των πολιτών. Στο μέλλον, στόχος είναι η μετάβαση σε πιο αυτοματοποιημένες δημόσιες υπηρεσίες. Αυτή τη στιγμή, σε περίπτωση που ένας πολίτης χρειάζεται μια υπηρεσία από την κυβέρνηση, πρέπει να επικοινωνήσει με την κυβέρνηση και να ξεκινήσει τη διαδικασία παροχής υπηρεσιών. Αλλά λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα που έχουν οι δημόσιοι οργανισμοί για τον πληθυσμό, σε πολλές περιπτώσεις γνωρίζουν ήδη ενώπιον του πολίτη ότι ο πολίτης θα χρειαστεί κάποια δημόσια υπηρεσία. Για παράδειγμα, όταν ένα νέο παιδί γεννιέται στη Φινλανδία, οι γονείς δικαιούνται επίδομα τέκνου. Προς το παρόν, πρέπει να υποβάλουν αίτηση, αλλά δεδομένου ότι η κυβέρνηση διαθέτει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία στα μητρώα τους, θα μπορούσαν να αρχίσουν να τα πληρώνουν αυτόματα με βάση τις πληροφορίες. Αυτό είναι κάτι που το X-Road δεν παρέχει out-of-the-box, αλλά εξακολουθεί να είναι ένας από τους βασικούς καταλύτες εκεί. Στην πραγματικότητα, για να είναι σε θέση να εφαρμόσουν κάτι τέτοιο, πολλά διαφορετικά συστήματα πληροφοριών πρέπει να είναι σε θέση να επικοινωνούν και να ανταλλάσσουν δεδομένα με ασφαλή τρόπο χωρίς να τα αποθηκεύουν οπουδήποτε κεντρικά. Ως αποτέλεσμα, το X-Road είναι σίγουρα ένα από τα βασικά στοιχεία που οδηγούν προς την κατεύθυνση όπου βλέπουμε τις δημόσιες υπηρεσίες να κινούνται στο εγγύς μέλλον. 

Και πιστεύετε ότι η διεθνής συνεργασία μεταξύ όλων αυτών των χωρών, στην περίπτωση του X-Road, θα βοηθήσει στην ανάκτηση της ψηφιακής ανεξαρτησίας; Πιστεύεις ότι ο ανοιχτός κώδικας θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος;

Ναι, φυσικά. Όταν χρησιμοποιείτε εμπορικές λύσεις, δεν έχετε πρόσβαση στον πηγαίο κώδικα, θα λάβετε το λογισμικό από τον προμηθευτή λογισμικού. Μπορείτε σίγουρα να ζητήσετε αλλαγές, αλλά, με βάση την προηγούμενη εμπειρία μου, εάν εργάζεστε με μεγάλους παγκόσμιους προμηθευτές λογισμικού και προέρχεστε από μια μικρή χώρα όπως η Φινλανδία με τα δικά της θέματα ανά χώρα (π.χ. η φινλανδική γλώσσα έχει κάποιους ήχους και χαρακτήρες που δεν υπάρχουν στα αγγλικά), οι εν λόγω πωλητές μπορεί να μην ενδιαφέρονται για τον καθορισμό τους. Όταν έχετε μια εμπορική λύση, δεν υπάρχει τίποτα που μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό. Αλλά με τον ανοικτό κώδικα, είστε σε θέση να κάνετε τις αλλαγές μόνοι σας και δεν είστε κλειδωμένοι σε έναν μόνο προμηθευτή, δεδομένου ότι ο πηγαίος κώδικας είναι ανοικτός. Ο καθένας μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτό και μπορεί να κάνει την ανάπτυξη για σας. Με ανοιχτό κώδικα, δεν υπάρχει εξάρτηση από έναν μόνο προμηθευτή, και είστε ελεύθεροι να κάνετε ό, τι θέλετε με τον κώδικα. Αυτό είναι σίγουρα ένα μεγάλο πλεονέκτημα, αλλά ταυτόχρονα απαιτεί επίσης τεχνογνωσία και πόρους. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, πιστεύω ότι είναι κατανοητό ότι μικρές οργανώσεις με πολύ περιορισμένους πόρους θα μπορούσαν να επιλέξουν εμπορικές λύσεις «από το κουτί». Ωστόσο, σήμερα υπάρχουν αρκετές λύσεις ανοιχτού κώδικα που παρέχουν στους χρήστες αξιοσημείωτες υπηρεσίες, και αυτό συμβαίνει και με το X-Road. Υπάρχουν πολλές εταιρείες από διαφορετικές χώρες, όχι μόνο από την Εσθονία και τη Φινλανδία, που προσφέρουν υπηρεσίες σχετικές με το X-Road. Λόγω αυτού, οι χρήστες του X-Road δεν εξαρτώνται από μία μόνο εταιρεία.

Πηγή άρθρου: https://joinup.ec.europa.eu/

Leave a Comment